Però la realitat
sempre és més punyent que el que un aprèn dels llibres, i aquesta estada de
cinc mesos a Costa Rica m’ha fet experimentar el que els savis ancians m’havien
explicat directament o entre línies. I és que a Costa Rica, tot i ser el país d’Amèrica
Central amb el gruix de classe mitjana més important, la desigualtat es respira
als carrers. Es respira davant la permanent presència dels de sota,
materialitzat en els barris de barraques, en els indigents que hi ha arreu, en
la pobresa que es veu pels carrers... Però no només els de sota transmeten
desigualtat, la desigualtat, o millor dit, com aquesta afecta als que no estan
a sota, es percep en l’urbanisme: en les cases tancades, en les urbanitzacions
privades d’accés restringit, en els filferros d’espines que protegeixen els
patis de les llars, etc., també es percep en la desconfiança de la gent cap als
seus iguals, en la por amb què passegen pels carrers del seu propi barri, en
totes les hores que les històries d’atracaments omplen converses de taverna. I
sobretot es nota en la pròpia pell després d’haver estat estrenat com a víctima
d’un atracament, tota la desconfiança i la por que es notava en terceres
persones passa a formar part d’un mateix i els carrers ja no són iguals de nit,
es torna impossible mirar igual que abans els veïns que et creues pel carrer,
tothom es torna sospitós d’esdevenir el pròxim protagonista d’una nova història
d’atracaments.
I així, la bibliografia
i la realitat es posen d’acord un cop més i em fan adonar que, realment, la
desigualtat no només afecta als de sota, també obliga als de dalt, i sobretot
als del mig, a viure entre reixes i a viure amb por, amb inseguretat. Condemna
els espais públics a ser espais de desconfiança, permet la proliferació d’urbanitzacions
privades, on les relacions socials es limiten es limiten al mateix estrat
sòcioeconòmic, agreujant la desconfiança i la por vers els altres. Com deia
Puagh: “Entre rejas vive quien algo tiene”, quanta raó tenien!
I és que la
solució no és augmentar la protecció, posar reixes més altes, confinar-nos a l’interior
dels murs de la nostra urbanització o tancar-nos a casa a partir de les nou del
vespre, més seguretat no ens farà més feliços, potser ens resguardaran de ser
víctimes, però a un preu massa alt. Zygmunt Bauman, considera que una de les
premisses que la modernitat líquida és haver substituït la màxima de llibertat
originada en la Revolució francesa, per la de seguretat, encara que sigui a
costa de la pròpia llibertat.
Qualsevol
raonament lògic porta a la conclusió que la solució es reduir aquesta
desigualtat. Una desigualtat que és necessària perquè els de dalt puguin
mantenir el seu nivell econòmic, mentre, impunes, practiquen la seva pròpia delinqüència,
la que és pròpia de les èlits, una delinqüència que no fa sinó augmentar més la
diferència. Mentrestant els de sota es veuen obligats també a convertir-se en
delinqüents, però no per avarícia sinó per necessitat. I les principals víctimes,
tant de la delinqüència que ve de baix com de la que ve de dalt, som els que
estem enmig. Com si d’una família es tractés, el germà mitjà sempre és el que
rep les patacades, i aquest, a la que pot, es venja amb el germà petit, a qui
considera culpable de la seva desgràcia, mentre que qui mou els fils és el
germà gran, que queda sempre impune gràcies a la seva posició privilegiada.
Calen doncs polítiques
socials que permetin que ningú es vegi obligat a delinquir. Fins ara, la
recepta sempre ha estat la mateixa: una temporada a l’ombra en unes presons que
tenen completament oblidada la seva funció de reinserció i que han demostrat
sobradament que no són cap solució. I és que la solució per una persona que viu
en una situació marginal no pot ser apartar-la més, és una incoherència. El que
cal és assegurar una pensió mínima perquè tothom pugui cobrir les seves
necessitats bàsiques, perquè la delinqüència de baix és la delinqüència de qui
no té res a perdre, la de qui està desesperat.
I no s’ha d’actuar
contra els delinqüents? El meu parer és que la delinqüència contra la que
realment cal lluitar no és la de la desesperació sinó la de l’avarícia, la
delinqüència de dalt, la del 1%. I quan l’1% perdi els privilegis, la resta de
solucionarà per si sol.
I és que, òbviament, tres savis ancians no poden estar equivocats en un mateix punt.
Molt bó Pedrete!!!
ResponEliminabravo.
ResponEliminaSou molt constructius, trobo.
ResponElimina