.png)
Les infraestructures, especialment les viàries, afecten a molts àmbits de la nostra societat. Són el canal que més s’utilitza per als desplaçaments de persones i mercaderies. Però per altra banda, tot i que tots les usem, cada cop més persones tenen clar que la seva presència provoca greus problemes en els ecosistemes, a l’hora que els vehicles són uns dels grans emissors de gasos d’efecte hivernacle. Les carreteres, especialment les vies ràpides, són un vector imprescindible per al desenvolupament econòmic d’una regió, una regió ben connectada té més capacitat d’atraure activitat econòmica i els seus habitants tenen més facilitat per desplaçar-se per anar a treballar. Però les infraestructures no són només una qüestió econòmica i social, l’organització territorial d’Espanya, les ha convertit també en un front de lluita polític, que són utilitzades com a cara visible de l’espoli fiscal d’Espanya cap a Catalunya. O com a mostra de generositat, en el cas contrari, d’Espanya cap a Catalunya.
Per entendre el conflicte
és important remuntar-se en la planificació de carreteres de l’Estat Espanyol. Amb
el projecte econòmic de “Ward” l’any 1761 comença el procés de planificació
viària espanyol, amb un caràcter, ja des dels inicis, clarament radial (Borrajo
et al, 1987), les successives planificacions abans i després de la Guerra Civil
han perpetuat aquesta visió radial i no serà fins al PEIT de 2005 quan l’Estat
es marcarà com a objectiu corregir els desequilibris provocats per l’excessiva
radialitat de la xarxa, per aquest motiu, un cop consolidat el model radial, es
prioritzen les connexions entre capitals de província que quedaven excloses del
model radial. La N-II tot i ser una de les vies que formen part de l’estructura
radial si l’agafem en el seu conjunt (uneix Madrid amb la frontera francesa), només
considerant el tram en qüestió, deixa de ser una carretera prioritària. El
model radial queda complert unint l’A2 amb l’AP-7 i la voluntat d’unir capitals
de província es satisfà amb aquesta segona via de peatge. Així doncs, amb una
mirada restrictiva, es pot considerar que el desdoblament de la N-II es
construeix per unir Girona amb el Maresme (El Punt Avui, 30/09/2012), el que la
relega a un paper secundari, tot i que, en més d’una ocasió el govern espanyol
ha declarat prioritari el desdoblament (Diari de Girona, 04/10/2009).
Però la principal funció
que hauria de complir la N-II no és unir Girona i el Maresme sinó unir Girona i
Barcelona, dues capitals de província molt properes (100km) que estan unides
exclusivament per autopistes de peatge (l’AP-7 i l’autopista del Maresme, que
és l’autopista més cara d’Espanya en preu per quilòmetre), aquest és un dels
motius que generen el conflicte social i també el polític, ja que són de les
poques capitals de província que no estan unides per una autovia lliure de
peatge. Però la N-II continua amb un sol carril per sentit al nord de Girona
arribant fins a la frontera, convertint-se en la principal porta d’entrada a
Europa lliure de peatge de tota la Península Ibèrica. Aquest fet explica l’elevat
trànsit de camions, que passant per la N-II evitant el peatge de l’AP-7, ja que
les dues vies discorren pràcticament paral·leles des de la frontera fins a
Sils. L’elevat trànsit de camions és la principal causa de la gran
sinistralitat de la N-II, que és una dels arguments més utilitzats per exigir
el desdoblament per part de la ciutadania i dels polítics locals.
Els vectors del conflicte
El conflicte del
desdoblament de la N-II, com la majoria de conflictes territorials es pot
desgranar en diferents vectors o dimensions del conflicte, uns vectors que es
complementen entre ells, es retroalimenten o es contraposen, però que
separant-los ajuden a entendre més clarament el conflicte en la seva totalitat.
En aquest cas s’ha optat per dibuixar cinc dimensions diferents, tot i que
algunes, en certa mesura, se solapen. Aquestes cinc dimensions són: el
conflicte polític, el social, l’econòmic, l’ambiental i el territorial.
Analitzant aquests cinc vectors, les seves interrelacions i quins agents actuen
en cadascun d’ells podrem obtenir una visió global del conflicte.
El conflicte territorial: arguments
tècnics
Des de la dimensió
purament territorial, apareixen argument a favor i en contra del desdoblament
de la N-II, arguments que seran utilitzant per a tots els agents, doncs es
tracta sobretot d’arguments tècnics. Com a principal argument
a favor hi ha els 30.000 vehicles diaris que circulen per la N-II, on molts
dels vehicles són camions, una quantitat excessivament elevada per una
carretera amb un únic carril per sentit i que a més es troba en obres en molts
trams, augmentant la perillositat. El principal argument en
contra és l’existència de carreteres desdoblades que ja compleixen la funció
que hauria de fer la N-II, un argument que serà utilitzat tant des d’un punt de
vista polític com ambiental.
El conflicte social: la cara visible
Juntament amb la dimensió
política, el conflicte social és la cara més visible del conflicte, ve provocat
sobretot per la gran sinistralitat de la via, provocada, com s’ha vist anteriorment,
per un elevat trànsit, sobretot de camions, en una via en condicions pèssimes
degut a que les obres han quedat aturades a mig fer. La sinistralitat,
juntament amb l’altre argument del conflicte social, els peatges que s’han de
pagar per anar a Barcelona, són els pals de paller que han mobilitzat la
ciutadania i la política local. (Diari de Girona, 16/05/2005 i 12/03/2012)
El conflicte polític: identitari i
ideològic
És l’altra cara visible
del conflicte, el catalanisme està utilitzant el conflicte com a exemple
paradigmàtic de que l’Estat Espanyol margina Catalunya en el tema
infraestructures, segons el catalanisme, el motiu que no es desdobli la N-II és
perquè l’Estat Espanyol no vol invertir en Catalunya. Aquest motiu també
explicaria altres conjuntures en infraestructures, com el fet que l’eix
transversal, una carretera que també uneix dues capitals de província, l’hagi
hagut de construir la Generalitat amb el sistema de peatge a l’ombra. El greuge
comparatiu anunciat pel catalanisme no és només una percepció, també es pot
contrastar amb dades, doncs la província de Girona és a la cua de l’Estat en
quilòmetres d’autovia construïts per Foment.
Però el greuge comparatiu
de Catalunya provocat per l’Estat Espanyol no és l’únic argument del conflicte
polític. També hi ha un motiu que va més enllà de les diferències identitàries,
un motiu ideològic d’arrel: el model econòmic tant de l’Estat Espanyol com de
Catalunya, un model econòmic, que a voltes més a la dreta a voltes més a
l’esquerra, és clarament de tendència neoliberal, afavorint allò privat davant
la res publica. La prova més fefaent
d’aquest model neoliberal el trobem en l’últim pla d’infraestructures espanyol,
el PITVI de 2009 on en els principis programàtics es marca com a objectiu:
“Profundizar la liberalización y apertura al mercado de la
gestión de infraestructuras y servicios de transporte”
Aquest model neoliberal
és el que afavoreix que es potenciï el transport per autopistes privades, així
com el transport de persones i mercaderies en vehicle privat en comptes
d’utilitzar transport públics com podria ser el tren.
El conflicte ambiental: proposant
alternatives
Precisament aquest
afavoriment del vehicle privat és un dels pilars argumentals del conflicte
ambiental. Els ambientalistes es mostren contraris al desdoblament de la N-II,
consideren que és una repetició d’infraestructures doncs ja existeixen
carreteres, com s’ha vist anteriorment, que compleixen la funció d’unir Girona,
el Maresme i Barcelona. Però, conscients que hi ha una problemàtica social, no
es limiten a mostrar-se contraris al desdoblament sinó que proposen
alternatives viables, un punt que no compleixen els agents que es centren en la
problemàtica social, doncs per aquests l’única via de sortida del conflicte és
el desdoblament.
Es proposen dues
alternatives diferents, una és de curt termini i de fàcil execució, al menys a
simple vista, es tracta de la gratuïtat de l’AP-7, però el problema es troba en
què la gratuïtat de l’AP-7 suposaria una gran despesa al govern d’Espanya en
compensacions (es tractarà amb més profunditat en el següent apartat). La segona
alternativa és una proposta a llarg termini i que representa un canvi profund
en les tendències en la mobilitat del país, es tracta de potenciar el transport
per tren. Tant de persones, millorant i implementant sistemes de rodalies; com incentivant
el transport de mercaderies per tren i vaixell, que permetrien alleugerir el trànsit
de camions per la N-II, una proposta que sembla corresposa en part amb el
corredor mediterrani que la UE ha declarat com a prioritari, i que torna a ser
un exemple del greuge comparatiu reivindicat per el catalanisme polític, al
mostrar-se l’Estat Espanyol encaparrat en desenvolupar el corredor central en
comptes del mediterrani.
Amb aquestes propostes,
alguns ambientalistes es permeten somniar en que la N-II passaria a ser una
carretera panoràmica, on les vistes i el traçat sinuós convidarien a
circular-hi tranquil·lament gaudint del paisatge i de la conducció, sense
camions ni conductors amb presses.
El conflicte econòmic: la cara oculta
Darrere tots els arguments
a favor i en contra, es troben els motius econòmics, que tot i ser la part
menys visible del conflicte, són la principal causa per la qual el desdoblament
es troba aturat. Per una banda, hi ha el motiu més evident: l’actual crisi
impedeix afrontar la inversió necessària per a realitzar les obres. Però el que
no es diu és que darrere el desdoblament de la N-II s’oculta el fet que l’any
2006 el ministeri de Foment, concretament Magdalena Alvárez, va prometre a
Abertis un augment constant de vehicles per l’AP-7 fins al final de la
concessió al 2021 a canvi de la construcció del tercer carril. Això provoca que
el desdoblament de la N-II i la N-340 generarien desequilibris econòmics que el
govern hauria d’indemnitzar amb quantitats milionàries. Gràcies al conveni, Abertis cobrarà un mínim
de 2.000 M€ l’any fins al 2021.
Cal remarcar que aquesta
concessió es va firmar 13 anys després del primer anunci del desdoblament i un
cop les obres estaven ja començades. Això porta a pensar que ja hi havia motius
anteriors per no voler realitzar el desdoblament, doncs d’haver-hi una
autèntica voluntat de tirar endavant les obres mai s’hauria comès l’absurditat
de firmar aquest conveni.
Una visió global
Un cop desgranat al
conflicte, resulta més senzill realitzar una valoració global. Es pot concloure
que, actualment, la principal causa del no desdoblament de la N-II és
econòmica, o més aviat es podria dir financera, doncs el govern no disposa de
liquiditat per a realitzar les obres, a l’hora que fer-les li costaria una
forta suma en compensacions a Abertis. Però aquests dos arguments expliquen les
causes del 2006 cap endavant, els arguments anteriors per no desdoblar aquesta
infraestructura han de ser forçosament polítics, ja sigui perquè Espanya vol
mantenir Catalunya en una situació precària en quant a infraestructures,
argument que ja s’ha vist que es reforça amb altres arguments; o pel model
econòmic, que afavoreix les infraestructures privades, com l’AP-7, davant les
públiques, tot i que recórrer la geografia espanyola per carretera fa
trontollar aquest argument per la gran quantitat d’autovies lliures de peatge
que creuen la península.
Encara queda un dubte: l’origen del conflicte. Quins són els motius que van empènyer al Ministre Josep
Borrell l’any 1993 a anunciar que desdoblaria la N-II? Potser pel fet de ser
català? Costa de creure. Sembla més veraç afirmar que
el desdoblament de la N-II ha estat utilitzat tant pel PSOE com pel PP amb fins
electoralistes, i segurament aquests motius són també els que van portar al
ministre Borrell a originar un conflicte que porta 20 anys encès i al que
encara no se li veu final, convertint a la ciutadania, un cop més, en víctimes
de la partitocràcia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada