Aquest post és una reflexió feta després de la lectura de "Sustainable landscapes:
contradiction, fiction or utopia?, de Marc Antrop (2006). Però abans
d’entrar a valorar si els paisatges sostenibles poden ser una realitat o no,
cal una consideració prèvia, que Antrop oblida en el seu article, definir què
significa un paisatge sostenible. A l’article dóna la sensació que paisatge
sostenible s’assimila a explotació sostenible del territori, però el concepte
de paisatge tot i incloure el territori és un xic més ampli, incloent també
temes de percepció i d’identitat, que en l’article no s’expliciten.
Si s’entén sostenibilitat com la capacitat de “satisfer
les necessitats del present sense comprometre les necessitats de les
generacions futures” (Brundtland, 1987), la primera pregunta que cal fer és
quines necessitats satisfà el paisatge, entès com “una porció del territori tal
com la percep la població” (definició del Conveni Europeu del Paisatge). Com a
porció de territori, satisfà totes aquelles demandes necessàries per al
desenvolupament dels éssers humans, bàsicament productives i ambientals, però
també socials. En la segona part de la definició és on les coses no són tan
clares, un paisatge és més que el territori que el conforma, també és la
percepció de la població que el contempla, per tant el paisatge satisfà unes
necessitats que el territori físic no és capaç de satisfer, necessitats relacionades
amb valors intangibles, com la cultura, la identitat o l’estètica.
En la primera part de la definició, els
paisatges seran sostenibles en la mesura en què el territori en el seu conjunt
sigui explotat de forma sostenible, en aquest àmbit hi ha un gran nombre
d’estudis sobre sostenibilitat que posen en joc els serveis ambientals,
l’economia verda, l’equitat, etc. És allà on el concepte de sostenibilitat s’ha
treballat més a fons qüestionant models productius, econòmics i socials. Per
altra banda, en la segona part de la definició de paisatge, el concepte de
sostenibilitat no hi és tan clar. Si un paisatge satisfà la necessitat d’una
població de sentir-se identificada amb un lloc, perquè aquest paisatge sigui
sostenible ha de mantenir els referents que permeten a aquesta població
identificar-s’hi, el seu genius loci;
si un paisatge satisfà la necessitat d’una població de contemplar Bellesa,
aquest paisatge serà sostenible en la mesura en què aquella població el
continuï trobant bell. Com fer-ho és tot un altre assumpte.
Recuperant una afirmació de Pedroli
(2010), si el paisatge és un reflex de la societat que el conforma, els
paisatges haurien de ser sostenibles en la mesura que la societat és
sostenible, però aquesta societat pot ser sostenible només tenint en compte
criteris tangibles, com sembla que les tendències en sostenibilitat estan
apuntant, el que provocaria que una societat que avancés cap a la
sostenibilitat conformaria paisatges no sostenibles en la mesura que aquests no
satisfarien les necessitats intangibles. Aquest enfocament es veu reforçat per
les argumentacions de Haberl et al (2009) on defensen que una societat
sostenible no significa la societat actual amb millores tecnològiques que la
facin ser eficient, sinó una societat amb un nou metabolisme social, que serà
tan diferent de la societat actual com ho era la societat industrial de la
societat agrària, un canvi profund que pot tenir conseqüències imprevisibles en
els valors intangibles del paisatge si aquests no es tenen en compte en el
procés de transició cap a una societat sostenible.
David Harvey avisa que tot i que els processos
són més importants que les formes, el que vindria a dir que una societat
sostenible conformarà un paisatge sostenible, i no al revés; “les permanències
produïdes funcionen com a bases sòlides i inamovibles”, pel que un paisatge
sostenible condiciona una societat sostenible, i a l’inversa. Harvey ens preveu
de no caure en el laissez-faire en
política paisatgística amb l’esperança que transformant la societat el paisatge
esdevindrà per se també sostenible.
Calen polítiques actives que considerin els valors tangibles i intangibles del
paisatge i que assegurin que aquest continuarà satisfent les necessitats de la
població, posant èmfasi en aquells aspectes que s’escapen del sentit
territorial del paisatge, perquè aquests ja són contemplats des d’altres
vessants més físicoeconòmiques. I per això, cal primer tenir clar quines
necessitats intangibles satisfà cada paisatge i en quina mesura aquests
paisatges poden transformar-se sense perdre aquestes virtuts. És indubtable que
els paisatges són dinàmics i ho han de seguir essent si es volen mantenir vius,
però amb un bon planejament és possible no caure en el “pessebrisme” sense
amenaçar l’estructura d’un paisatge. Només així, es podrà fer una transició cap
a una nova societat sostenible que no posi en risc els valors que els paisatges
han adquirit, en gran mesura, gràcies a la seva estabilitat en el temps.
Referències
Referències
- Antrop, Marc (2006). Sustainable landscapes: contradiction, fiction or utopia? Landscape and Urban Planning. 75. 187-197
- Brundtland, Gro Harlem (1987). Our common future. Oxford: Oxford University Press
- Haberl, Helmut; Fischer-Kowalski, Marina; Krausmann, Fridolin; Martinez-Alier, Joan; Winiwarter, Verena. (2009). A socio-metabolic Transition towards Sustainability? Challenges for Another Great Transformation. Sustanaible Development. 19. 1-14.
- Pedroli, Bas (2010). “El paisatge a l’ensenyament superior a Europa: aprenent del paisatge”. Documents d’Anàlisi Geogràfica. 48. 179-192
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada