Si s’hagués de
resumir el pensament d’Aldo Leopold en una frase, segurament s’utilitzaria la
seva famosa frase “Cal pensar com una muntanya” (Alcoberro, n.d.). Aquesta
desafortunada frase de Leopold ha estat llargament utilitzada pels moviments
ecologistes nord-americans. Però aquesta frase, que va donar nom a un dels
capítols del llibre “A Sand County Almanac”[1]
ha estat erròniament interpretada per molts dels seguidors de Leopold
(Riechmann, 2000).
Els defensors de
la deep ecology han utilitzat la
frase de Leopold per defensar un biocentrisme holístic que és excloent de
l’antropocentrisme típic de les filosofies occidentals. Aquest biocentrisme
holístic té el problema que deriva fàcilment en misantropia, que es converteix
en l’indicador per mesurar la respectabilitat biocèntrica d’una teoria ètica, tal
com pretén un dels més importants deixebles de Leopold, John B. Callicott
(Riechmann, 2000). Callicott, així com molts altres seguidors de Leopold, han
interpretat erròniament Aldo Leopold, que mai havia estat un defensor del
biocentrisme. L’ètica de Leopold intenta trobar l’equilibri entre el
biocentrisme i l’antropocentrisme, intentant casar les dues perspectives en el
que Leopold va batejar com “l’ètica de la Terra”.
L’objectiu
d’aquest petit escrit és traçar les principals línies de l’ètica de la Terra
d’Aldo Leopold, a partir de la traducció parcial del seu llibre “A Sand County
Almanac”, i del pròleg escrit per Jorge Riechmann en aquesta traducció. La intenció és posar èmfasi
en els punts de la teoria que busquen l’equilibri entre les dues principals
postures de l’ètica ambiental, l’antropocèntrica i la biocèntrica, perquè, tal
com defensen tan Leopold com Riechmann, les dues perspectives es necessiten
l’una a l’altra.
Per entendre el
pensament de Leopold cal situar-lo en el context en el que es desenvolupa,
emmarcat per dues figures clau del proteccionisme d’EUA: Glifford Pinchot i
John Muir. Pinchot i Muir representen la divisió existent als EUA entre
conservacionisme i preservacionisme. Mentre el conservacionisme, representat
per Pinchot, defensava conservar la natura pel seu valor d’ús, amb un
enfocament, per tant, clarament antropocèntric; el preservacionisme, abanderat
per Muir, afirmava que calia conservar la naturalesa pel seu valor intrínsec,
pel seu significat místic, el que suposaria (juntament amb les teories de
Thoreau, Whitman i altres) el naixement de les teories biocèntriques (Rozzi,
1997).
Leopold, que
inicia la seva carrera treballant al servei de Pinchot, comença amb postures
més properes al conservacionisme, però al llarg de la seva vida s’anirà tornant
més favorable al preservacionisme. Tot i això, hi ha unes diferències
importants entre Muir i Leopold, mentre el primer és panteista i considera necessari
conservar la natura per raons místiques, Leopold argumenta raons científiques,
com la impossibilitat de comprendre totes les interdependències. El que el
situa clarament en un punt mig entre les dues perspectives.
Amb clares
influències darwinianes, Leopold defineix l’ètica des d’una perspectiva
ecològica, per ell l’ètica són les limitacions a la llibertat en la lluita per
l’existència, un raonament que pot suggerir que l’ètica no és exclusiva de
l’espècie humana, sinó comuna a totes les espècies, en diferents graus de
complexitat, resultat del procés evolutiu. Per Leopold, l’ètica és allò que
convida als individus a cooperar en lloc de competir, si això ajuda a la
continuïtat de l’espècie. En aquest sentit, Leopold considera que la Política i
l’Economia són formes avançades d’aquesta simbiosis.
Tot i que
considera l’ètica com un procés evolutiu, Leopold considera que l’ètica no és
instintiva, segons ell, l’instint ens empeny a competir, mentre l’ètica ens
permet cooperar dins una comunitat. L’ètica de la Terra pretén ampliar aquesta
comunitat fins a englobar tot l’ecosistema planetari, en comptes de restringir
la comunitat a l’espècie humana, tal com fan les ètiques clàssiques. Per tant, l’ètica
de la Terra busca la cooperació entre els éssers humans i l’ecosistema Terra,
entenent l’ésser humà com a part d’aquest ecosistema, eliminant la dicotomia
entre societat i natura. Per Leopold, aquest ha de ser el següent pas lògic en
clau evolutiva. Segons Leopold, l’ètica viu una primera etapa on aquesta regula
les relacions entre individus, llavors l’ètica evoluciona considerant les
relacions dels individus vers la societat i, per tant, el següent pas lògic,
segons Leopold, ha de ser que l’ètica reguli també les relacions entre la
societat i la natura. En aquest nou marc, Leopold considera que quelcom és
èticament correcte quan tendeix a preservar la integritat, estabilitat i
bellesa de la comunitat biòtica; i que no és correcte quan no té aquesta
finalitat. Així doncs, la principal premissa de l’ètica de la Terra s’emmarca
clarament en aquest equilibri entre la perspectiva biocèntrica i l’antropocèntrica,
ja que defineix el codi ètic en funció de la bios, però introdueix conceptes
clarament antròpics com la bellesa.
Així doncs,
l’ètica de la Terra és una ètica en perspectiva de l’alteritat, on el
reconeixement dels altres membres de la comunitat és el marc que hauria
d’organitzar el codi ètic (May, 2011). I
en aquest paper, la ciència (concretament l’ecologia) hi jugar un paper
fonamental, en la mesura que ens permet descobrir les interdependències entre
els membres de la comunitat o intuir fins a quin punt ens són desconegudes.
Leopold ho exemplifica amb la piràmide tròfica i les seves diferents cadenes
alimentàries. En els seus estudis, Leopold argumenta, recolzant-se un cop més
en Darwin, que l’evolució de les espècies ha produït un allargament de la
piràmide i un augment de complexitat de les cadenes alimentàries, que ha
augmentat progressivament la interdependència entre les espècies. I precisament
és aquest procés evolutiu d’augment de la complexitat el que l’ésser humà ha
invertit amb el seu poder d’alteració dels ecosistemes, reduint les cadenes
alimentàries i simplificant-les. Un argument que Leopold utilitza per
justificar la necessitat de la conservació des d’un punt de vista científic,
fugint de la misticitat dels seus predecessors.
Tot i integrar
les societats humanes dins la natura, Leopold els dóna un paper predominant pel
poder d’alteració que tenen, que dóna a l’espècie humana una responsabilitat
que no tenen la resta d’espècies. Per Leopold, l’ètica de la Terra no pot
impedir que els éssers humans continuïn alterant i gestionant els recursos
naturals, però reivindica el dret a la Terra a continuar existint i a romandre,
en alguns punts, en estat natural. El que pretén l’ètica de la Terra és
convertir l’homo sapiens de
conquistador (on el fracàs està assegurat) a ciutadà de la Terra.
La consciència
ecològica és imprescindible per assolir aquest nou estat de l’ètica. Leopold
considera que la conservació és un estat d’harmonia entre els homes i la Terra
i per això cal un canvi de mentalitat, els incentius a la conservació no són
suficient, ni tampoc recomanables perquè
trivialitzen les accions. Leopold suggereix que el no respecte a la natura
s’hauria d’afegir a la llista d’accions per les quals un individu deixa de ser
percebut com un membre respectable de la comunitat, com robar o matar. Aquesta
consciència ecològica també ha de permetre conservar els elements naturals pel
simple fet de formar part de la mateixa comunitat, una comunitat on tothom té
una funció; en comptes d’haver de donar valor econòmic a allò que volem
conservar per justificar-ne la conservació. En aquesta línia, Leopold considera
que la conservació no pot recaure en els poders públics, sinó que ha de ser una
obligació ètica dels propietaris de terrenys. Es pot considerar a Leopold
excessivament ingenu al considerar que la consciència ecològica provocaria que
els individus duguessin a terme accions de conservació en les propietats
privades a títol individual. En aquest plantejament, Leopold oblida que la
conservació difícilment pot ser una tasca individual si no hi ha un benefici
per a l’individu, si els beneficis de la conservació són col·lectius cal que
els propietaris tinguin el suport de la comunitat, o que aquest propietari
n’obtingui un benefici, encara que sigui de reconeixement social dins la
comunitat.
Així doncs, per
Leopold l’ètica de la Terra es sustenta en la consciència ecològica i en la
responsabilitat individual fruit d’aquesta consciència ecològica, el que ha de
permetre deixar la conservació en mans dels privats en comptes de recaure en
els poders públics, ja que Leopold dubta que l’administració pública sigui
capaç d’assumir tot el pes de la tasca conservacionista.
En el procés de
definició de la nova ètica, Leopold genera un joc de dicotomies que
distingeixen entre el que hauria de ser l’ètica de la Terra i el que és l’ètica
del moment:
Conquistadors
|
vs.
|
Ciutadà biòtic
|
Ciència que esmola l’espasa
|
vs.
|
Ciència que il·lumina
|
Terra esclava
|
vs.
|
Terra com a organisme col·lectiu
|
En aquest joc de
dicotomies, es resumeixen les principals línies de l’ètica de la Terra. Leopold
dibuixa una ètica en què els humans tinguem drets i deures vers la natura
(explicitat en la figura de ciutadà), i aquests drets i deures han de ser entre
iguals amb tots els elements naturals, no des de la posició d’amo i senyor. I
en aquest procés ha de ser la ciència la que marqui el camí, en comptes de
continuar al servei de l’explotació dels recursos naturals.
Tot i que Aldo
Leopold sustenta la seva ètica en raonaments científics, al final del seu
llibre, mentre cavil·la sobre el futur, afirma que l’ètica de la Terra també
necessita de l’existència d’amor i d’admiració vers la natura, acostant-se
d’aquesta manera al preservacionisme místic de Muir. En aquest amor cap a la
Terra, Leopold hi detecta tres obstacles que impedeixen als éssers humans
estimar la natura. El primer és una profunda desnaturalització de l’ésser humà,
que l’impedeix gaudir plenament del contacte amb la natura. El segon és que les
societats rurals perceben la Terra com un adversari amb qui s’han d’enfrontar,
no com un aliat que els proporciona recursos. I tercer, que durant el procés
educatiu no s’aprenen conceptes d’ecologia que permetin entendre la complexitat
de la piràmide tròfica i les seves interdependències.
Cal recordar que
Leopold va realitzar aquest diagnòstic fa més de 60 anys, i en aquests 60 anys
han succeït esdeveniments prou rellevants (Informe Meadows, Informe Brundtland,
Cimera de la Terra...) per produir canvis profunds en la mentalitat de la
societat en general (almenys en els països occidentals). La consciència
ecològica s’ha fet un lloc en el pensament i en l’ètica contemporanis i els
agricultors comprenen cada cop més que han de cooperar amb la Terra en comptes
de competir-hi. Malgrat tot, encara continuem tenint, com a societat, una visió
utilitarista de la natura, intentant justificar valor econòmic a allò que volem
conservar, conceptes com els serveis ambientals o el turisme ecològic són
estratègies que serveixen a aquest fi. Tal com ja denunciava Aldo Leopold,
encara no som capaços de conservar per ètica, pel fet de formar part d’una
mateixa comunitat.
Els éssers humans
tenim la responsabilitat moral de protegir la Terra, la paradoxa és que tenim
la responsabilitat de protegir-la de nosaltres mateixos i de la nostra
capacitat d’alterar els ecosistemes, però entenent que nosaltres també formem
part d’aquests ecosistemes. Seguint el raonament de Leopold, els nostres
instints ens han fet triomfadors en la lluita per la supervivència fins al punt
de convertir-nos en paràsits de la comunitat biòtica, esgotant recursos i provocant
la desaparició massiva d’altres espècies; ara és el moment que l’ètica ens
permeti viure en equilibri amb la resta de la comunitat, pel futur de la Terra
però també pel nostre propi.
Alcoberro, R.
(n.d.) Ètica ambiental o ecoètica
(environmental ethics): un problema de la modernitat. Extret el 25/02/2013
de: http://alcoberro.info/planes/eticaecol1.htm
Leopold, A.
(2000). Una ética de la Tierra.
Madrid: Catarata. (Original: Leopold, A. (1949). A Sand County Almanac: And Sketches Here and There. London: Oxford
University Press)
May, R. (2011).
Ética i medio ambiente. Trama. Revista de
Tecnología, cultura y desarrollo. Vol. III, nº 1
Riechmann, J.
(2000). “Introducción: Aldo Leopold, los orígenes del ecologismo estadounidense
y la ética de la Tierra”. A: Leopold, A. (2000). Una ética de la Tierra. Madrid: Catarata.
Rozzi, R. (1997).
Hacia una superación de la dicotomía biocentrismo - antropocentrismo. Ambiente y Desarrollo. Vol. XIII, nº 3
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada