En ecologia de poblacions es considera que l’intercanvi d’informació entre
poblacions és imprescindible per assegurar la viabilitat d’una espècie. Si fem
un estudi del món casteller des d’aquesta perspectiva, de seguida es constata
que entre colles castelleres, sobretot entre les grans, no hi ha intercanvi
d’informació. La competitivitat provoca que cada colla es guardi els seus
avenços i les seves millores tècniques. De la mateixa manera, una colla
castellera mai promourà la creació d’una nova colla, ja que una nova colla
significa competència per atraure gent, i tothom sap que el nombre de
castellers és un dels factors clau de qualsevol colla castellera.
Però en aquest escenari de poblacions aïllades on no hi ha intercanvi
d’informació ni es promou la dispersió pel territori, apareixen les colles
castelleres universitàries. Caracteritzades per estar compostes de membres
efímers (duren el que duren els seus estudis) i d’orígens diversos. És en una colla
universitària on membres de diferents colles discuteixen la millor manera de
pujar un castell, és a dir, posen en comú les particularitats tècniques de les
seves respectives colles, les debaten i n’escullen una, o acaben fent una fusió
de les diferents tècniques. Esdevenint així un punt d’intercanvi d’informació
entre colles convencionals, perquè llavors aquests membres de la colla
universitària tornaran a les seves colles convencionals amb les noves tècniques
que han après en la discussió. És per aquest procés, pel fet de que la tècnica
d’una colla universitària està normalment formada per membres de diferents
colles convencionals que han de debatre junts com pujar els castells, que les
colles universitàries esdevenen corredors ecològics, convertint el que eren
poblacions aïllades (les colles convencionals) en metapoblacions (poblacions
connectades entre elles).
Però a les colles castelleres no només hi ha membres de colles
convencionals, també hi ha molts membres que han descobert el món castellers gràcies
a les colles universitàries. Aquestes persones, si volen continuar fent
castells un cop acabada l’etapa universitària, tenen dues opcions: 1)
Apuntar-se a una colla convencional que hi hagi a la seva zona; 2) Crear una
nova colla si a la seva zona no n’existeix cap. Així doncs, les colles
universitàries també afavoreixen la creació de noves colles sense que hi hagi
d’haver una escissió d’una colla ja existent (procés sempre traumàtic i
conflictiu). Un procés que serà recolzat per altres colles convencionals i
universitàries perquè és vist com quelcom innocu, que no resta gent a les colles
ja existents i que tampoc és percebut com una competència directa per les
colles ja consolidades.
Així doncs, les colles universitàries afavoreixen l’intercanvi d’informació
entre colles convencionals així com la creació de noves colles en zones no
castelleres. És per aquest motiu que el món casteller ha de ser conscient de la
importància del moviment casteller universitari, perquè sense aquest els
castells no serien el que són actualment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada